Zatrudniasz ukraińskich kierowców? Możesz mieć problem z ZUS-em

Do tej pory przewoźnicy zatrudniający kierowców z Ukrainy nie mieli problemów z uzyskaniem w ZUS zaświadczenia A1. Teraz już tak nie jest. Dlaczego urzędnicy rozpatrują odmownie wnioski o wydanie tych dokumentów?

Włosi sprawdzą, czy kierowca ma potrzebne dokumenty podczas kabotażu

Włochy zmieniły przepisy regulujące obowiązki zagranicznych pracodawców delegujących pracowników do pracy na ich terytorium. Nie ma jednak powodów do obaw – przepisy o minimalnym wynagrodzeniu nadal dotyczą jedynie kabotażu.

Upoważnienie do reprezentowania firmy podczas kontroli jest konieczne

Jeżeli przedsiębiorca lub osoba upoważniona do jego reprezentacji nie może wziąć udziału w kontroli w firmie, musi wyznaczyć do tego inną osobę. Jeśli przewoźnik tego nie zrobi, naraża się na zarzut uniemożliwienia przeprowadzenia kontroli i karę w wysokości 10.000 zł. Taki wniosek wynika z wyroku NSA.

Trzy godziny między okresami jazdy – jak je rozliczyć

Pytanie: Kierowca pracuje pięć dni w tygodniu (od pon. do pt.) od godz. 7.00 do 15.00. Soboty i niedziele są dniami wolnymi. W jedną z niedziel dostał polecenie pracy w godzinach nadliczbowych: jazda w godz. od 7.00 do 9.00 i od 12.00 do 14.00. Czy prawidłowym rozliczeniem wynagrodzenia tej pracy będzie wypłata za 4 godziny nadliczbowe z dodatkiem 100% (za godz. 7.00−9.00 i 12.00−14.00) oraz dodatek za dyżur, w trakcie którego nie wykonywał pracy i miał czas do swojej dyspozycji (w godz. 9.00−12.00)? Czy raczej powinienem wszystkie godziny z zakresu 7.00−14.00 potraktować jako pracę w godzinach nadliczbowych z dodatkiem 100%?

To nie koniec zmian dotyczących monitorowania przewozów!

Rząd uznał, że nie wystarczy samo rejestrowanie przewozów tzw. towarów wrażliwych. Aby skutecznie walczyć z oszustwami podatkowymi, trzeba również wprowadzić elektroniczny nadzór takich przewozów. W tym celu zostanie wdrożony system lokalizatorów.

Ryczałty za nocleg – zamieszanie trwa, czy wiesz, jak je wypłacać

Po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 24 listopada 2016 r. przedsiębiorcy przez chwilę fetowali sukces. Pierwsze komentarze brzmiały, tak: ryczałty noclegowe są niezgodne z konstytucją. Jednak po dokładnym zapoznaniu się z uzasadnieniem tego orzeczenia i w związku z kolejno wydawanymi wyrokami Sądu Najwyższego okazuje się, że ryczałty będą funkcjonowały, przynajmniej do czasu nowelizacji ustawy o czasie pracy kierowców. Jednak, czy i kiedy nowa ustawa wejdzie w życie, a przede wszystkim, w jakiej formie, tego nie wiadomo. Dlatego w dalszym ciągu przewoźnik ma obowiązek wypłacać ryczałty, jeśli kierowca nocuje w kabinie pojazdu. Ich wypłacanie jest nie tylko zgodne z konstytucją, ale także konieczne, gdy nie chcemy się narazić na kolejne roszczenia kierowców.

Płatność podzielna VAT – czy będzie dla Ciebie korzystna

Fiskus na poważnie wziął się za walkę z oszustwami w płatności VAT. W związku z tym Ministerstwo Finansów przedstawiło ostatnio projekt wprowadzenia podzielonej płatności VAT. Na czym dokładnie ma to polegać?

Przewozisz ADR-y lub wykonujesz przewozy nienormatywne? Będą zmiany

Zmiana ustawy o transporcie drogowym, o której pisaliśmy wcześniej, to niejedyna nowelizacja, jaka czeka branżę transportu drogowego w Polsce. Będą zmiany w zezwoleniach na przejazd pojazdów nienormatywnych oraz w przewozach towarów niebezpiecznych. Na czym będę polegały?

Okazjonalny przewóz osób autobusem, busem i samochodem osobowym – jakiego trzeba uprawnienia

W zakresie krajowego przewozu osób istnieją cztery różne rodzaje uprawnień, które przedsiębiorca może uzyskać, by zgodnie z przepisami realizować transport. To, jakiego uprawnienia potrzebuje, zależy głównie od rodzaju pojazdu.

Odpoczynek tygodniowy – jak go planować i skracać zgodnie z przepisami

Kierowcy muszą mieć zagwarantowany dłuższy odpoczynek tygodniowy niż inne zawody. Średnio w każdym tygodniu kierowca musi odebrać przynajmniej 45 godzin takiego odpoczynku. Co się stanie, gdy kierowcy nie uda się wykonać tak długiego odpoczynku? Jakie mogą być tego konsekwencje?