Przewozy wyłączone – czy kierowca musi wyrabiać kartę?

Zdarza się, że kierowca wykonuje wyłącznie przewozy wyłączone z obowiązku rejestracji czasu jazdy. Czy w związku z tym musi mieć wyrobioną kartę do tachografu, skoro nigdy nie będzie jej używał?

Od 1 stycznia dokumentację pracowników można będzie prowadzić w formie elektronicznej – cz. 1

Wraz z nowym rokiem zaczną obowiązywać przepisy, które będą umożliwiały przechowywanie dokumentacji pracowniczej w postaci plików – na dysku komputera albo innym nośniku. Jakich zasad musisz przestrzegać, jeśli chcesz tak zrobić? W tym numerze pierwsza część artykułu, a w następnym – dalszy ciąg.

Nowości zapowiedzi zmian 177

Rząd zapowiada ułatwienia dla właścicieli pojazdów i kierowców

Nowości najświeższe zmiany 177

Ubezpieczyciele dostali dostęp online do notatek policyjnych z wypadków drogowych

Jak rozliczyć kierowcy czas oczekiwania na naprawę pojazdu?

Często zdarza się, że kierowca musi pojechać do serwisu, a tam poczekać kilka godzin, aż pojazd zostanie naprawiony. W jaki sposób zakwalifikować ten czas oczekiwania – jako czas pracy, dyżur, gotowość czy dyspozycję?

Czy załadowca może odmówić załadunku, gdy podstawiony pojazd ma zbyt małą DMC?

Zdarza się, że przewoźnik wysyła do załadowcy samochód, który jest niedostosowany do ładunku – waga brutto towaru przekracza DMC pojazdu. Czy w takiej sytuacji załadowca może żądać dokumentów pojazdu, a nawet odmówić załadunku?

Czy można ukarać kierowcę, jeśli na zdjęciu z fotoradaru są dwa pojazdy jadące obok siebie?

Często zdarza się, że na wykonanym przez fotoradar zdjęciu znajdują się dwa pojazdy, równo obok siebie (jeden jedzie prawym pasem, drugi lewym), poruszające się w tym samym kierunku. Czy w takim przypadku Główny Inspektorat Transportu Drogowego ma podstawy, aby ukarać kierowcę mandatem? Skąd wiadomo, który kierowca przekroczył prędkość?

Czy kierowca ma obowiązek wpisywania na wykresówce dziennego przebiegu?

Na  tarczkach do tachografu jest wydzielone miejsce na wpisanie dziennego przebiegu, czyli różnicy między stanem licznika w chwili rozpoczęcia pracy i jej zakończenia. Za brak wymaganych wpisów grożą wysokie kary. Czy przebieg jest takim wymaganym wpisem?

Co się zmieni dla polskich firm transportowych na skutek brexitu?

Od 30 marca 2019 r. prawo UE przestanie obowiązywać w Wielkiej Brytanii. W związku z tym nie będą już też obowiązywać wszystkie ułatwienia unijne, związane z wykonywaniem międzynarodowego transportu drogowego. Co to oznacza dla polskich przewoźników?