WYDANIE ONLINE

W związku z ekspansją uchodźców próbujących przedostać się przez kanał La Manche, przewoźnicy borykają się z wieloma problemami. Najczęściej chodzi o opóźnienia w transporcie spowodowane koniecznością dłuższego niż zwykle oczekiwania na promy i pociągi oraz ryzyko wtargnięcia imigrantów do pojazdu. Obie kwestie mogą skutkować dla przedsiębiorców i kierowców wysokimi sankcjami oraz opóźnieniem w dostawie ładunku. W tekście podpowiadamy, jak się bronić przed negatywnymi konsekwencjami tych zdarzeń.

czytaj więcej »

Znaczna część kontroli drogowych kończy się nałożeniem wysokich kar pieniężnych na przewoźnika lub zarządzającego transportem. Części z nich można było uniknąć, lecz z powodu niewiedzy albo lęku kontrolowani nie wnieśli w odpowiednim czasie uwag do protokołu kontroli. To samo dotyczy kontroli w firmie. Oczywiście nie zawsze wniesienie uwag skutkuje odstąpieniem od nałożenia kary, ale czasami może pomóc. O tym piszemy poniżej.

czytaj więcej »

Od 2014 roku obowiązuje bardzo rygorystyczna norma emisji zanieczyszczeń dla silników diesla Euro 6. Firmy transportowe muszą uzupełniać swoją flotę. Stają więc przed dylematem, czy trzymać się tego, co już znają, czy ryzykować, kupując nowości. Państwa europejskie raczej nie zachęcają do innowacji ulgami finansowymi czy stawkami opłat drogowych. Producenci twierdzą, że Euro 6 pozwala nie tylko zaoszczędzić na paliwie, ale i koszt ich posiadania jest niższy niż w przypadku Euro 5. Wygląda jednak na to, że wyśrubowane standardy ekologiczne przerosły ich twórców, możliwości technologiczne producentów i granice rozsądku. Zobaczymy, czy norma Euro 6 będzie ostatnią w cyklu administracyjnego zarządzania ekologią i transportem.

czytaj więcej »

Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar w wystąpieniu do GITD postulował o wysyłanie do właściciela pojazdu czytelnej fotografii wykonanej przez fotoradar już w pierwszym liście.

czytaj więcej »

Kierowca, który popełnił wykroczenie, ale nie został na tym przyłapany przez drogówkę, nie powinien czuć się bezkarnie. Może okazać się, że naruszenie przepisów zostało nagrane przez innego uczestnika ruchu i dostarczone policji.

czytaj więcej »

Nowe e-usługi wprowadzone przez Służbę Celną pomogą zaoszczędzić przewoźnikom czas i pieniądze. System eBooking TRUCK służy wcześniejszemu zarezerwowaniu odprawy, a system ZEFIR 2 pomoże w rozliczeniu ceł i podatków obsługiwanych przez celników.

czytaj więcej »

Niemiecki urząd celny zakończył kontrolę w jednej z polskich firm transportowych. Okazało się, że nie miał nic przeciwko temu, żeby do płacy minimalnej były zaliczone należności z tytułu podróży służbowych.  To stanowisko jest oficjalne i dotyczy wszystkich.

czytaj więcej »

Będą zmiany w rozporządzeniu dotyczącym znaków drogowych. Znaki uprzedzą o wjeździe na drogę płatną oraz będą informować o dopuszczalnym nacisku osi pojazdu do 11,5 t.

czytaj więcej »

Od 1 stycznia 2016 r. będzie można otrzymać na wniosek dodatkową tablicę rejestracyjną, przeznaczoną do montowania na bagażnikach, które zasłaniają tylną tablicę rejestracyjną, a więc przede wszystkim na bagażnikach do przewozu rowerów.

czytaj więcej »

Trybunał Konstytucyjny uznał, że grzywna wymierzana właścicielowi pojazdu za niewskazanie kierowcy, który popełnił wykroczenie, jest zgodna z konstytucją. Wszystko zostaje więc po staremu.

czytaj więcej »

Polski przedsiębiorca, który chce wykonać kabotaż w Austrii, ma obowiązek zgłosić kierowców do odpowiedniego urzędu. Musi też wyposażyć ich w potrzebne dokumenty, a także zapewnić wymaganą stawkę wynagrodzenia. Za niedopełnienie tych obowiązków zostanie surowo ukarany.

czytaj więcej »

Kraj Obowiązek używania opon zimowych Przepisy dotyczące opon zimowych Stosowanie łańcuchów Albania Warunki zimowe, w zależności od regionu drogi. Brak. Obowiązkowe w niektórych regionach. Obowiązek dotyczy osi napędowych pojazdów ciężarowych oraz osi naczep. Austria Od 1 listopada do 15 kwietnia + warunki zimowe. M+S na osi napędowej z bieżnikiem o minimalnej głębokości 6 mm w przypadku opon diagonalnych i 5 mm w przypadku radialnych. Dopuszczalne dla opon letnich przy minimum dwóch oponach na osi napędowej. Belgia Brak. Brak. Brak. Bośnia i Hercegowina Od 15 listopada do 15 marca. Opony M+S na osi napędowej z bieżnikiem o minimalnej głębokości 4 mm. Opony letnie z bieżnikiem o minimalnej głębokości 4 mm plus łańcuchy dopuszczone na osi napędowej. Bułgaria Brak. Brak. Dopuszczalne dla opon letnich z łańcuchami na osiach napędowych. Chorwacja Od 15 listopada do 15 kwietnia. Opony M+S na osiach napędowych z bieżnikiem o minimalnej głębokości 4 mm. Dopuszczalne dla opon letnich z bieżnikiem o minimalnej głębokości 4 mm z łańcuchami na osiach napędowych. Cypr Brak. Brak. Brak. Czechy Od 1 listopada do 30 kwietnia + warunki zimowe. Opony M+S na osiach napędowych z bieżnikiem o minimalnej głębokości 6 mm. Zabronione. Dania Brak. Brak. Brak. Estonia Brak. Brak. Brak. Finlandia Brak. Brak. Brak. Francja Brak. Brak. Brak. Niemcy Warunki zimowe. Opony M+S na osiach napędowych. Dopuszczalne z ograniczeniem prędkości do 50 km/h. Grecja Brak. Brak. Obowiązkowe z nakazu policji. Węgry Brak. Brak. Brak. Irlandia Brak. Brak. Brak. Włochy 15 listopada – 15 kwietnia w warunkach zimowych. (zgodnie z oznakowaniem drogowym) Opony M+S na osiach napędowych. Dozwolone. Kosowo Brak. Brak. Obowiązkowe na osiach napędowych tam, gdzie to wskazane. Łotwa Brak. Brak. Zabronione. Litwa Brak. Brak. Zabronione. Luksemburg Warunki zimowe. Opony M+S na osiach napędowych. Zabronione. Macedonia Od 15 listopada do 15 marca. Opony M+S na osiach napędowych z bieżnikiem o minimalnej głębokości 6 mm. Dopuszczalne dla opon letnich z bieżnikiem o minimalnej głębokości 6 mm i łańcuchami na wszystkich osiach. Malta Brak. Brak. Brak. Mołdawia Od 1 grudnia do 31 marca, kiedy drogi są pokryte lodem lub śniegiem. Opony M+S na osiach napędowych. Dopuszczalne. Czarnogóra 15 listopada – 1 kwietnia. Opony M+S na osiach napędowych. Brak. Holandia Brak. Brak. Zabronione. Norwegia Od 15 listopada do 31 marca, od 16 października do 30 kwietnia w regionach Nordland, Tromms i Finnmark. Opony M+S lub 3PMSF na wszystkich osiach, w tym na osiach podnoszonych i osiach naczep. Minimalna głębokość bieżnika 5 mm od 1 listopada do pierwszego poniedziałku po Wielkanocy, od 16 października do 30 kwietnia w regionach Nordland, Tromms i Finnmark. Obowiązek posiadania od 3 do 7 zestawów łańcuchów w zależności od liczby osi od 1 listopada do pierwszego poniedziałku po Wielkanocy, od 16 października do 30 kwietnia w regionach Nordland, Tromms i Finnmark. Polska Brak. Brak. Obowiązkowe, zgodnie z oznakowaniem dróg. Portugalia Opony M+S lub łańcuchy na odpowiednio oznakowanych drogach. Brak. Dopuszczalne, zgodnie ze znakami drogowymi. Rumunia Gdy na drogach panują warunki zimowe – śnieg i lód. Opony M+S na osiach napędowych. Dopuszczalne dla opon letnich plus łańcuchy na osiach napędowych. Rosja Od grudnia do lutego. Opony M+S lub 3PMSF na wszystkich osiach z bieżnikiem o minimalnej głębokości 4 mm. Zabronione. Serbia Od 1 listopada do 1 kwietnia + warunki zimowe. Opony M+S na osiach napędowych z bieżnikiem o minimalnej głębokości 4 mm. Opony letnie z bieżnikiem o minimalnej głębokości 4 mm z łańcuchami na osiach napędowych. Słowacja 15 listopada – 31 marca. Opony M+S na osiach napędowych z bieżnikiem o minimalnej głębokości 3 mm. Zabronione. Słowenia 15 listopada – 15 marca. Opony M+S na osiach napędowych z bieżnikiem o minimalnej głębokości 3 mm. Dopuszczalne dla opon letnich z bieżnikiem o minimalnej głębokości 3 mm. z łańcuchami na osiach napędowych Hiszpania W zależności od warunków pogodowych i oznakowania dróg. Opony M+S na osiach napędowych, jeśli wymagane przez policję. Obowiązkowe zgodnie z oznakowaniem dróg. Szwecja Od 1 grudnia do 31 marca + warunki zimowe. Opony M+S i/lub 3PMSF na osiach napędowych. Minimalna głębokość bieżnika 5.0 mm od 1 grudnia do 31 marca na osiach napędowych i osi kierowanej, ale nie na osiach naczepy. Dopuszczalne na osiach napędowych w warunkach zimowych. Szwajcaria Brak. Brak. Brak. Turcja Od 1 grudnia do 1 kwietnia + warunki zimowe (obowiązywanie może zostać przedłużone o dodatkowy miesiąc, jeżeli wymagają tego warunki pogodowe) M+S i/lub 3PMSF na obu osiach lekkich pojazdów dostawczych i minibusów M+S i/lub 3PMSF na osiach napędowych pojazdów ciężarowych, holowników, cystern i autobusów, z bieżnikiem o minimalnej głębokości 4 mm. Dopuszczalne, ale nie jako alternatywa dla opon zimowych. Ukraina Brak. Brak. Łańcuchy dopuszczone wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem. Wielka Brytania Brak. Brak. Brak.

czytaj więcej »

Przepisy dotyczące przechowywania danych związanych z czasem pracy kierowców obligują do tego zarówno w przypadku używania wykresówek, jak i tachografów cyfrowych oraz kart kierowców. Sprawa wydaje się dość oczywista, jeśli chodzi o wykresówki, które po prostu muszą być gromadzone i przechowywane w oryginale. Inaczej jest w przypadku danych cyfrowych z tachografu oraz kart. Nie są one przecież namacalnymi dokumentami, a jedynie danymi cyfrowymi w określonych formatach, które jeśli nie zostaną wydrukowane, nie przyjmują formy materialnej. Jak więc należy je przechowywać?

czytaj więcej »

Jeżeli strona twierdzi, że nie otrzymała awizo przesyłki wysłanej przez sąd, to sąd powinien wystąpić z reklamacją do poczty. Tak orzekł NSA.

czytaj więcej »

Komisja Unii Europejskiej nakazała Danii zmianę regulacji dotyczących kabotażu. Chodzi szczególnie o tzw. doładunki oraz o wysokość kar za złamanie tych przepisów.

czytaj więcej »

Końcówka listopada tego roku może obfitować w mandaty dla kierowców. CANARD wzbogaci się o dwa nowe rodzaje urządzeń − odcinkowy pomiar prędkości oraz system wychwytujący przejazd na czerwonym świetle.

czytaj więcej »

Od 4 stycznia 2016 r. nastąpią zmiany w taryfikatorze mandatów. Minister spraw wewnętrznych planuje wprowadzenie nowych wykroczeń.

czytaj więcej »

To, czy stosujemy wobec kierowcy Kodeks pracy, czy ustawę o czasie pracy kierowców lub rozporządzenie nr 561/2006, zależy to od tego, czy w danym dniu jeździł po publicznych drogach, czy nie.

czytaj więcej »

Przedsiębiorca wykorzystujący ciężarówkę do prywatnego przewozu nie zostanie sprawdzony podczas kontroli w zakresie szkoleń i kwalifikacji kierowcy. Nie będzie musiał także przestrzegać czasu pracy kierowy, ale warunkiem jest dmc pojazdu.

czytaj więcej »

Gdy przedsiębiorca jedzie nowym samochodem z miejsca zakupu do firmy, nie wykonuje przewozu na potrzeby własne. Nie potrzebuje więc wypisów z zaświadczenia na wykonywanie przewozów na potrzeby własne. Auto to może prowadzić też ktoś inny.

czytaj więcej »

Jeśli kierowca dojeżdża do różnych miejsc na terenie danych województw albo porusza się po różnych trasach (np. dojeżdża do różnorodnych punktów handlowych) lub dowozi towar między oddziałami firmy, należy wskazać jako miejsce pracy kilka województw. Nie ma to znaczenia dla rozliczania podróży służbowych.

czytaj więcej »

Norweska płaca minimalna jest jeszcze dotkliwsza finansowo dla firm transportowych niż niemiecka. Obowiązuje Polaków jednak tylko wtedy, gdy odbiorca usługi znajduje się na terenie Norwegii.

czytaj więcej »

Pytanie: Jaki zastosować czas pracy i w jaki sposób rozliczyć pracownika zatrudnionego jednocześnie na stanowisku kierowcy i operatora maszyny? Problem dotyczy sytuacji, gdy pracownik jest wydelegowany na budowę poza siedzibę firmy na okres wykonania usługi budowlanej i transportuje maszyny samochodem powyżej 3,5 tony. Na czas wykonania usługi świadczy pracę jako operator maszyny i w razie potrzeby jest również kierowcą. Jak prawidłowo rozliczyć pracę takiego pracownika?

czytaj więcej »

Pytanie: Jesteśmy firmą branży budowlanej. Bardzo często dowozimy gorącą masę bitumiczną potrzebną do budowy drogi. Czy nasi kierowcy muszą mieć uprawnienia ADR? A jeśli tak, to jaki przepis o tym mówi?

czytaj więcej »

Pytanie: Dopuszczalna masa całkowita przyczepy wynosi 2500 kg, tyle także jest wpisane w dowodzie rejestracyjnym. Jaka musi być dmc pojazdu ciągnącego i jakie uprawnienia powinien posiadać kierowca do kierowania takim zespołem pojazdów?

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzę działalność gospodarczą, w której okazjonalnie wykorzystuję wywrotkę o dmc 13 t na potrzeby własne. Chciałbym w przyszłości zatrudnić kierowcę, który wykonywałby pracę wywrotką. Czy zatrudniony kierowca na umowę o pracę musi posiadać w pojeździe dokument potwierdzający zatrudnienie w mojej firmie, np. ksero umowy? Czy ta umowa może mieć niepełny wymiar, np. 1/4 lub 1/2 etatu?

czytaj więcej »

Pytanie: Moje ciężarówki są wyposażone w tachografy analogowe. Wiem, że powinienem oddawać tachografy do kontroli co 2 lata. Czy zdarzają się sytuacje, w których należy zrobić to częściej? Jakie?

czytaj więcej »

wiper-pixel