WYDANIE ONLINE

Sejm uchwalił przepisy dotyczące utraty dobrej reputacji przez przewoźników oraz zarządzających transportem. Ich ostateczny kształt znacznie różni się od projektu, o którym pisaliśmy we wcześniejszych aktualizacjach. Sprawdź, na czym polegają zmiany i jak to odbije się na prowadzeniu przez Ciebie firmy.

czytaj więcej »

Jednym z najczęściej pomijanych przepisów dotyczących kierowców jest to, że trzeba uwzględnić im 10-godzinny czas pracy w przypadku pracy w porze nocnej. Właściwe godziny należy określić w obwieszczeniu lub regulaminie pracy.W przeciwnym razie inspektor pracy podczas kontroli może uznać, że pora nocna obowiązuje przez siedem godzin. Jak zatem planować porę nocną, aby nie narazić się na kary?

czytaj więcej »

Włosi opublikowali formularz zgłoszeniowy dla pracowników delegowanych. Wreszcie będziesz wiedział, jakie dane musisz w nim zamieścić, żeby poprawnie zgłosić kierowców. Są 4 rodzaje zgłoszeń. Jakie?

czytaj więcej »

Trybunał zajmował się przepisami dotyczącymi zatrzymywania kierowcom prawa jazdy za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h na wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich. Niestety, podwójne karanie nadal będzie funkcjonowało.

czytaj więcej »

Kancelaria prawna Copernic Avocats, która działa w Paryżu i w Warszawie, ujawniła na swojej stronie internetowej, że Francuzi obłożyli opłatą pracodawców delegujących pracowników. Ma ona wynieść nawet 50 euro od osoby wysłanej do Francji.

czytaj więcej »

Jak się okazuje, jedna czwarta fotoradarów Inspekcji Transportu Drogowego odnotowuje tylko najpoważniejsze przekroczenia prędkości. Część naruszeń prędkości pozostaje bezkarna, ponieważ ITD stosuje rotacyjny system podwyższania limitów prędkości w fotoradarach.

czytaj więcej »

Polacy i Rosjanie doszli do porozumienia i ustalili wysokość kontyngentu obustronnych zezwoleń na przewozy.

czytaj więcej »

Rząd planuje wprowadzenie nowelizacji kilku ustaw, by przedsiębiorcy mogli sprawniej prowadzić swoją działalność. Najszersze zmiany dotyczą ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Zobacz, jak będą wyglądały kontrole po zmianach.

czytaj więcej »

W niedalekiej przyszłości przewoźnik zapłaci dwa razy więcej, jeśli nie zrobi badań technicznych pojazdu w terminie. W dodatku będzie musiał je wykonać w wyznaczonej stacji. Jak możesz się uchronić przed dodatkowymi wydatkami?

czytaj więcej »

Jako pokłosie niebezpiecznej sytuacji w Calais ma powstać w Polsce specjalna grupa, która będzie interweniowała, jeśli dojdzie do incydentów zagrażających życiu kierowców i bezpieczeństwu ładunków. Przewoźnicy mają dokumentować takie sytuacje oraz informować o nich Ministerstwo Infrastruktury.

czytaj więcej »

Pojawiła się kolejna zapowiedź likwidacji Inspekcji Transportu Drogowego. Przewoźników będzie kontrolować tylko policja. Sprawdź szczegóły tego pomysłu.

czytaj więcej »

Anna Streżyńska, minister cyfryzacji, i Jerzy Szmit, wiceminister resortu transportu, zapowiedzieli, że system CEPIK 2.0 zostanie wprowadzony dopiero za dwa lata. Nowsza wersja Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców miała ostatecznie ruszyć z początkiem 2017 roku, ale jednak się to nie udało.

czytaj więcej »

Podczas wykonywania transportu zdarza się, że, pomimo przyjętego zlecenia ładunek zostaje dostarczony po wyznaczonym terminie. Ale może być również tak, że kierowca nie podstawi się w miejsce załadunku bądź podstawi się, ale z opóźnieniem. Czy przewoźnik może w takiej sytuacji ponieść konsekwencje finansowe? A jeśli tak, to na jakich zasadach?

czytaj więcej »

Sama koncepcja zarządzania ryzykiem w transporcie pojawiła się stosunkowo niedawno. Tematyka ta z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Co jednak dokładnie należy rozumieć przez to pojęcie?

czytaj więcej »

Pytanie: Kierowca wyjechał w trasę z ładunkiem. Gdy go dostarczył, dowiedział się, że kolejny załadunek będzie możliwy dopiero następnego dnia po upływie ponad 24 godzin. W takiej sytuacji planowany odpoczynek dzienny kierowcy rozciąga się do wymiaru skróconego odpoczynku tygodniowego. Kierowca, gdy wykonywał odpoczynek dzienny, zwykle zostawiał w tachografie wykresówkę i zmieniał ją po zakończonym odpoczynku, czyli tuż przed ponownym ruszeniem w drogę. Jak powinien postąpić z wykresówką, jeśli ma w perspektywie nie 9- czy 11-godzinny, ale ponad 24-godzinny odpoczynek, którego czas spędzi w pojeździe?

czytaj więcej »

Aby uzyskać licencję wspólnotową na międzynarodowy transport rzeczy na pięć lub 10 lat, należy m.in. uiścić wymaganą opłatę. Na przykład koszt uzyskania tego rodzaju licencji na okres do pięciu lat to 4.000 zł. Czy możesz odliczyć ten wydatek?

czytaj więcej »

Pytanie: Mam pytanie związane z płacą minimalną we Francji. Jak liczyć dodatki za nadgodziny? Przykładowo kierowca przepracował na terenie Francji dwa dni − w pierwszym wykonywał zadania przez 10 godzin, w drugim przez 3 godziny?

czytaj więcej »

Jeśli chcemy zatrudnić kierowcę z Ukrainy, który ma ważną wizę i pozwolenie na pracę wydane w celu zatrudnienia, pozostałe dokumenty nie będą różnić się od wymaganych wobec kierowców z Polski. Sprawdź, co będzie dokładnie potrzebne.

czytaj więcej »

Pytanie: Zajmuję się przewozem osób, posiadam również linie regularne specjalne. Na tych liniach przewozy realizuje dwóch kierowców. W pojazdach są zainstalowane tachografy − analogowy i cyfrowy. Każdy z kierowców posiada kartę kierowcy. Czy powinienem przechowywać dane z kart oraz wykresówki?

czytaj więcej »

Nowe stawki opłat od ciężarówek będą obowiązywać od 1 stycznia 2017 r. Podwyżka ma skłonić przewoźników do korzystania z połączeń kolejowych, czyli przewożenia tirów koleją. Niestety, opłaty znacznie wzrosną.

czytaj więcej »

Ministerstwo Rozwoju i Finansów chce wprowadzić pakiet transportowy. To kontynuacja obowiązującego od 1 sierpnia 2016 r. tzw. pakietu paliwowego, który miał na celu ograniczenie oszustw podatkowych w obrocie benzyną i olejem napędowym. Dowiedz się, na czym będą polegały zmiany.

czytaj więcej »

Od 1 stycznia 2017 r. inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy będą mogli przeprowadzać kontrole w firmach bez uprzedzenia, o każdej porze dnia i nocy.

czytaj więcej »

Pytanie: Wykonujemy przewóz drogowy osób, posiadamy licencję wspólnotową. Chcielibyśmy uruchomić regularny międzynarodowy przewóz osób na trasie np. Wrocław−Opole−Katowice−Kraków−Przemyśl−Lwów. Czy da się uzyskać takie zezwolenie, aby na tej trasie można było w ramach tej linii regularnej zabierać pasażerów również w kraju między przystankami jeszcze na terenie Polski, np. na odcinku Opole-Katowice? Czy jednak będziemy mogli zabierać pasażerów ze wszystkich przystanków na tej trasie , ale tylko tych udających się do Lwowa?

czytaj więcej »

Kierowca ciężarówek lub autobusów, który dopiero zdał egzamin na prawo jazdy kat. C lub D, musi jeszcze poczekać na uzyskanie wymaganych dokumentów. Czy może jednocześnie złożyć wniosek o wydanie prawa jazdy i karty kierowcy?

czytaj więcej »

wiper-pixel