WYDANIE ARCHIWALNE

Gdy firma się rozwija, przewoźnik podejmuje czasem decyzję o zmianie dotychczasowej formy prowadzenia działalności. Co w takim przypadku dzieje się z licencją wspólnotową na wykonywanie transportu międzynarodowego na obszarze Unii Europejskiej? Czy przedsiębiorca ma obowiązek występować o nową? Czy może przenosi się ją na przekształconą spółkę?

czytaj więcej »

W styczniu 2017 roku weszły w życie zmiany w Umowie Europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR). Przyjrzyjmy się, które przepisy się zmieniły i jakie to ma konsekwencje przy przewozie towarów niebezpiecznych.

czytaj więcej »

Dla firmy transportowej sposób finansowania kupna samochodów jest bardzo istotny. To, czy przedsiębiorca skorzysta kredytu, czy też z leasingu, ma dla niego skutki finansowe, podatkowe oraz księgowe. Warto przyjrzeć się konsekwencjom wyboru, chociaż porównanie obu form finansowania nie da wprost odpowiedzi na pytanie: co wybrać?

czytaj więcej »

Pytanie: Jak obliczyć godziny pracy kierowcy jadącego do Francji? Czy to będą okresy jazdy i pracy? Co z dyspozycyjnością w przypadku jazdy dwóch kierowców w załodze? Czy zalicza się do pracy? Jak rozliczyć czas pracy, gdy kierowcy wyjeżdżają z Polski, jadą z ładunkiem do Francji, następnie ładują towar lub nie i jadą do Hiszpanii? Czy godziny od momentu wyjazdu z Francji po załadunku do momentu przekroczenia granicy z Hiszpanią należy również wliczyć do czasu pracy we Francji?

czytaj więcej »

Pytanie: Wykonujemy przewozy osób. Chcielibyśmy zatrudnić kierowcę z Ukrainy, który ma prawo jazdy kat. D wydane w 1998 roku. Z uwagi na to, że kierowca dopiero ma zamiar wykonywać dla nas przewóz drogowy, czy musi najpierw wykonać kwalifikację wstępną? Czy nie możemy skierować go jedynie na szkolenie okresowe? Jeśli zatrudnimy tego kierowcę i powierzymy mu jakiś przewóz niewymagający żadnego szkolenia, to czy możemy skierować go na szkolenie okresowe, np. po dwóch dniach? Spełni wówczas wszystkie wymagania ustawy o transporcie drogowym dla osób mogących odbyć jedynie szkolenie okresowe. Ma bowiem odpowiednie prawo jazdy, badania lekarskie i psychologiczne, przebywa na terytorium Polski co najmniej 185 dni i wykonuje już przewóz drogowy na rzecz naszej firmy.

czytaj więcej »

Pytanie: Wykonujemy międzynarodowe przewozy okazjonalne osób. Jeśli to przewóz okazjonalny do Francji w dniach 21−28 lutego 2017 r., podczas którego nie zabieramy lub nie wysadzamy jakichkolwiek innych osób na trasie, to, czy kierowcy są objęci przepisami francuskimi dotyczącymi płacy minimalnej?

czytaj więcej »

Zdarzają się sytuacje, że przewoźnik musi anulować zlecenie przewozowe, które przyjął do wykonania. Czy takie anulowanie ujdzie mu na sucho? Czy jednak będzie musiał ponieść konsekwencje, a jeśli tak, to w jakim przypadku?

czytaj więcej »

Kierowca, który jedzie pracować do Francji, musi mieć przy sobie umowę o pracę, w której zapisano wysokość wynagrodzenia. Co zrobić, gdy w umowie jest już nieaktualna stawka za godzinę?

czytaj więcej »

Aby wykonywać krajowy zarobkowy transport osób pojazdem osobowym o liczbie miejsc od 7 do 9, należy uzyskać specjalny rodzaj licencji. Sprawdź, jak ją uzyskać oraz jakich obowiązków musisz przestrzegać.

czytaj więcej »

Niemiecka płaca minimalna ma zastosowanie także do osób samozatrudnionych. Administracja celna Niemiec szczegółowo określa, czym powinna charakteryzować się działalność takiej osoby, żeby została uznana. Sprawdź szczegóły.

czytaj więcej »

Od 1 stycznia 2017 r. przewoźnicy wykonujący transport na terytorium Austrii muszą liczyć się ze sporymi zmianami. Wszystko za sprawą nowelizacji ustawy o zwalczaniu dumpingu płacowego i socjalnego. Co się za tym kryje?

czytaj więcej »

Kierowca nie uniknie grzywny za nieterminowe uiszczenie e-myta, jeśli niemieckie władze wcześniej wykryły brak opłaty lub sprawca był już karany za takie wykroczenie.  Takie są zmiany w tej kwestii od 1 stycznia.

czytaj więcej »

Rząd zdecydował, że nie wprowadzi jednolitego podatku, na który miały się składać: PIT, składki na ZUS oraz NFZ. Zatem liniowy podatek dla przedsiębiorców nadal pozostanie.

czytaj więcej »

Przewoźnik, który nie zapłaci ubezpieczenia OC za ciężarówkę, może dostać aż 6.000 zł kary. Teraz osoby, które nie płacą, coraz łatwiej wykryć.

czytaj więcej »

Od 1 stycznia 2017 r. obowiązują nowe przepisy regulujące parametry pojazdów do ruchu.

czytaj więcej »

Od początku 2017 roku świadectwa pracy muszą zawierać dodatkowe informacje. Pracodawca nie musi ponadto wydawać pracownikowi zatrudnionemu na podstawie kolejnych umów na czas określony świadectwa po dwóch latach.

czytaj więcej »

Firma transportowa, która zdecyduje się oddelegować kierowcę do wykonywania przewozów lub kabotażu we Włoszech, musi złożyć w tym celu stosowne oświadczenie. Przepisy te nie dotyczą tranzytu. Jak sprostać temu obowiązkowi?

czytaj więcej »

Zgłaszanie i monitorowanie przewozów jest obowiązkowe od lutego, a nie od stycznia, jak planowano. Ponadto pojawiły się zmiany w stosunku do pierwotnego projektu.

czytaj więcej »

Od 1 stycznia 2017 r. kierowcy, który jedzie do Francji, należy się co najmniej 9,76 euro za godzinę.

czytaj więcej »

Od 1 kwietnia 2017 r. pracodawca lub jego reprezentant we Francji będą musieli przechowywać dokument potwierdzający podleganie pracownika ubezpieczeniu społecznemu. Należy okazać ten formularz na wezwanie służb kontrolnych.

czytaj więcej »

Władze Warszawy porozumiały się z Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego i niedługo 24 fotoradary, które były nieczynne od roku, zaczną kontrolować prędkość pojazdów na drogach.

czytaj więcej »

Rząd chce kolejnych zmian w Kodeksie postępowania administracyjnego. Jeżeli zmiany wejdą w życie, postępowanie przed organami administracji – w tym także przed WITD i GITD − stanie się szybsze.

czytaj więcej »

Aby chronić jakość powietrza, największe miasta w Polsce będą mogły wprowadzić zakaz ruchu pojazdów. Jakie auta będą mogły poruszać się po wyznaczonych strefach?

czytaj więcej »

Sejm pracuje nad tzw. pakietem wierzycielskim. Dzięki niemu przedsiębiorca łatwiej sprawdzi, czy jego kontrahent jest wiarygodny oraz szybciej odzyska długi. W jaki sposób będzie można to zrobić?

czytaj więcej »

wiper-pixel