WYDANIE ONLINE

Często zdarza się, że przedsiębiorcy, który dokonuje przewozów na potrzeby własne, pomaga w prowadzeniu firmy ktoś z rodziny. Jeśli też Ci się to zdarza, pamiętaj, że taka osoba nie może być kierowcą.

czytaj więcej »

W przepisach załoga 2-osobowa to dwóch kierowców, którzy jadą razem od początku do końca trasy (ewentualnie z wyjątkiem pierwszej godziny jazdy). Jednak codzienna praca nie jest tak uporządkowana – często jeden kierowca wysiada po drodze, drugi się dosiada, trzeci wymienia na czwartego. Czy mogą stosować przepisy dla załogi?

czytaj więcej »

Często zdarza się, że kierowca wyjeżdża w trasę wcześnie rano, kiedy w firmie nikogo nie ma i nie ma komu wystawić zaświadczenia o nieprowadzeniu pojazdu. Co można zrobić w takiej sytuacji, żeby nie narazić się organom kontrolnym?

czytaj więcej »

Jeśli jeszcze nigdy nie miałeś kontroli na drodze, przeprowadzanej przez inspektor ITD, pewnie zastanawiasz się, jak ona przebiega, czego zażąda inspektor i jak należy się podczas niej zachować. A przede wszystkim – czego możesz się domagać.

czytaj więcej »

Podczas kontroli w siedzibie firmy inspektorowi ITD nie wystarczy kod 95 w prawie jazdy kierowcy. Będzie chciał zobaczyć także orzeczenie lekarskie. Co musi być w orzeczeniu, żeby inspektor go nie zakwestionował?

czytaj więcej »

Jeśli wykonujesz regularne przewozy osób przez granicę, powinieneś jeszcze przed wyjazdem upewnić się, czy nie minęła ważność ich dokumentów. Najlepiej robić to już w momencie wydawania biletów. Za nieważne dokumenty karę poniesie firma transportowa.

czytaj więcej »

Kierowca musi codziennie przy rozpoczynaniu i kończeniu pracy wpisywać do tachografu symbol kraju, w którym się znajduje. Bywa jednak, że koniec pracy nie przypada w tym samym momencie, co koniec jazdy. Czy w takiej sytuacji trzeba wpisać symbol kraju dwukrotnie?

czytaj więcej »

Licencja na transport nie będzie odbierana za olej opałowy

czytaj więcej »

Już wiadomo, jakie dane z liczników będą gromadzone w ewidencji

czytaj więcej »

Zgodnie z przepisami kierowca ma prawo na chwilę wyjąć wykresówkę z tachografu, aby obliczyć, jak długo może jeszcze prowadzić pojazd. Nie można jednak po otwarciu tachografu podjeżdżać. Pojazd podczas otwarcia tachografu musi stać.

czytaj więcej »

Jeśli pojazd jest cięższy niż 3,5 t oraz może się samodzielnie poruszać, podlega opłatom drogowym za przejazd trasami objętymi systemem viaTOLL. A to oznacza, że opłatom podlegają też niektóre pojazdy specjalne.

czytaj więcej »

Zanim zostawisz swój samochód pod opieką pracownika myjni lub serwisu, sprawdź, czy mają uprawnienia do kierowania pojazdami. Jeżeli nie, a auto się uszkodzi, nie dostaniesz odszkodowania z polisy autocasco.

czytaj więcej »

Kierowcy przysługuje ryczałt za tyle noclegów, ile w rzeczywistości spędził w podróży służbowej. Nie ma znaczenia, o której godzinie ten nocleg następuje – wcale nie musi wypadać w nocy. Szczególnie w przypadku kierowców tak właśnie może się zdarzyć.

czytaj więcej »

Kiedy do pracy przychodzi nowy kierowca, często ma jakąś przerwę od ostatniego wylogowania się z tachografu poprzedniego pracodawcy do zalogowania się w nowej firmie. Które sposoby dokumentowania tej przerwy nie zostaną zaakceptowane przez inspektora?

czytaj więcej »

Co prawda zgodnie z prawem właściciel firmy transportowej nie musi podpisywać umowy z kierowcą prowadzącym własną działalność, któremu chce zlecić przewozy. Jednak powinien to zrobić, by także ta osoba była odpowiedzialna za wykonaną pracę.

czytaj więcej »

Zimą na drogi wyjeżdżają samochody ciężarowe z pługami i solarkami. Podczas odśnieżania może się oczywiście zdarzyć, że z powodu warunków atmosferycznych normy czasu pracy kierowców zostaną przekroczone, i to znacznie, jeśli akcja odśnieżania nie może być przerwana. Co na to przepisy?

czytaj więcej »

wiper-pixel