Znaki drogowe ułatwią życie przewoźnikowi

Będą zmiany w rozporządzeniu dotyczącym znaków drogowych. Znaki uprzedzą o wjeździe na drogę płatną oraz będą informować o dopuszczalnym nacisku osi pojazdu do 11,5 t.

Za złamanie zasad kabotażu w Austrii grożą wysokie kary

Polski przedsiębiorca, który chce wykonać kabotaż w Austrii, ma obowiązek zgłosić kierowców do odpowiedniego urzędu. Musi też wyposażyć ich w potrzebne dokumenty, a także zapewnić wymaganą stawkę wynagrodzenia. Za niedopełnienie tych obowiązków zostanie surowo ukarany.

Właściciel auta będzie nadal karany za niewskazanie kierowcy

Trybunał Konstytucyjny uznał, że grzywna wymierzana właścicielowi pojazdu za niewskazanie kierowcy, który popełnił wykroczenie, jest zgodna z konstytucją. Wszystko zostaje więc po staremu.

Wyraźne zdjęcie z fotoradaru jest konieczne

Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar w wystąpieniu do GITD postulował o wysyłanie do właściciela pojazdu czytelnej fotografii wykonanej przez fotoradar już w pierwszym liście.

Wymiar etatu nie ma znaczenia dla spełnienia wymogu zatrudnienia kierowcy w przewozach na potrzeby własne

Pytanie: Prowadzę działalność gospodarczą, w której okazjonalnie wykorzystuję wywrotkę o dmc 13 t na potrzeby własne. Chciałbym w przyszłości zatrudnić kierowcę, który wykonywałby pracę wywrotką. Czy zatrudniony kierowca na umowę o pracę musi posiadać w pojeździe dokument potwierdzający zatrudnienie w mojej firmie, np. ksero umowy? Czy ta umowa może mieć niepełny wymiar, np. 1/4 lub 1/2 etatu?

Wymagania dotyczące używania opon zimowych w Europie

Kraj Obowiązek używania opon zimowych Przepisy dotyczące opon zimowych Stosowanie łańcuchów Albania Warunki zimowe, w zależności od regionu drogi. Brak. Obowiązkowe w niektórych regionach. Obowiązek dotyczy osi napędowych pojazdów ciężarowych oraz osi naczep. Austria Od 1 listopada do 15 kwietnia + warunki zimowe. M+S na osi napędowej z bieżnikiem o minimalnej głębokości 6 mm w przypadku opon diagonalnych i 5 mm w przypadku radialnych. Dopuszczalne dla opon letnich przy minimum dwóch oponach na osi napędowej. Belgia Brak. Brak. Brak. Bośnia i Hercegowina Od 15 listopada do 15 marca. Opony M+S na osi napędowej z bieżnikiem o minimalnej głębokości 4 mm. Opony letnie z bieżnikiem o minimalnej głębokości 4 mm plus łańcuchy dopuszczone na osi napędowej. Bułgaria Brak. Brak. Dopuszczalne dla opon letnich z łańcuchami na osiach napędowych. Chorwacja Od 15 listopada do 15 kwietnia. Opony M+S na osiach napędowych z bieżnikiem o minimalnej głębokości 4 mm. Dopuszczalne dla opon letnich z bieżnikiem o minimalnej głębokości 4 mm z łańcuchami na osiach napędowych. Cypr Brak. Brak. Brak. Czechy Od 1 listopada do 30 kwietnia + warunki zimowe. Opony M+S na osiach napędowych z bieżnikiem o minimalnej głębokości 6 mm. Zabronione. Dania Brak. Brak. Brak. Estonia Brak. Brak. Brak. Finlandia Brak. Brak. Brak. Francja Brak. Brak. Brak. Niemcy Warunki zimowe. Opony M+S na osiach napędowych. Dopuszczalne z ograniczeniem prędkości do 50 km/h. Grecja Brak. Brak. Obowiązkowe z nakazu policji. Węgry Brak. Brak. Brak. Irlandia Brak. Brak. Brak. Włochy 15 listopada – 15 kwietnia w warunkach zimowych. (zgodnie z oznakowaniem drogowym) Opony M+S na osiach napędowych. Dozwolone. Kosowo Brak. Brak. Obowiązkowe na osiach napędowych tam, gdzie to wskazane. Łotwa Brak. Brak. Zabronione. Litwa Brak. Brak. Zabronione. Luksemburg Warunki zimowe. Opony M+S na osiach napędowych. Zabronione. Macedonia Od 15 listopada do 15 marca. Opony M+S na osiach napędowych z bieżnikiem o minimalnej głębokości 6 mm. Dopuszczalne dla opon letnich z bieżnikiem o minimalnej głębokości 6 mm i łańcuchami na wszystkich osiach. Malta Brak. Brak. Brak. Mołdawia Od 1 grudnia do 31 marca, kiedy drogi są pokryte lodem lub śniegiem. Opony M+S na osiach napędowych. Dopuszczalne. Czarnogóra 15 listopada – 1 kwietnia. Opony M+S na osiach napędowych. Brak. Holandia Brak. Brak. Zabronione. Norwegia Od 15 listopada do 31 marca, od 16 października do 30 kwietnia w regionach Nordland, Tromms i Finnmark. Opony M+S lub 3PMSF na wszystkich osiach, w tym na osiach podnoszonych i osiach naczep. Minimalna głębokość bieżnika 5 mm od 1 listopada do pierwszego poniedziałku po Wielkanocy, od 16 października do 30 kwietnia w regionach Nordland, Tromms i Finnmark. Obowiązek posiadania od 3 do 7 zestawów łańcuchów w zależności od liczby osi od 1 listopada do pierwszego poniedziałku po Wielkanocy, od 16 października do 30 kwietnia w regionach Nordland, Tromms i Finnmark. Polska Brak. Brak. Obowiązkowe, zgodnie z oznakowaniem dróg. Portugalia Opony M+S lub łańcuchy na odpowiednio oznakowanych drogach. Brak. Dopuszczalne, zgodnie ze znakami drogowymi. Rumunia Gdy na drogach panują warunki zimowe – śnieg i lód. Opony M+S na osiach napędowych. Dopuszczalne dla opon letnich plus łańcuchy na osiach napędowych. Rosja Od grudnia do lutego. Opony M+S lub 3PMSF na wszystkich osiach z bieżnikiem o minimalnej głębokości 4 mm. Zabronione. Serbia Od 1 listopada do 1 kwietnia + warunki zimowe. Opony M+S na osiach napędowych z bieżnikiem o minimalnej głębokości 4 mm. Opony letnie z bieżnikiem o minimalnej głębokości 4 mm z łańcuchami na osiach napędowych. Słowacja 15 listopada – 31 marca. Opony M+S na osiach napędowych z bieżnikiem o minimalnej głębokości 3 mm. Zabronione. Słowenia 15 listopada – 15 marca. Opony M+S na osiach napędowych z bieżnikiem o minimalnej głębokości 3 mm. Dopuszczalne dla opon letnich z bieżnikiem o minimalnej głębokości 3 mm. z łańcuchami na osiach napędowych Hiszpania W zależności od warunków pogodowych i oznakowania dróg. Opony M+S na osiach napędowych, jeśli wymagane przez policję. Obowiązkowe zgodnie z oznakowaniem dróg. Szwecja Od 1 grudnia do 31 marca + warunki zimowe. Opony M+S i/lub 3PMSF na osiach napędowych. Minimalna głębokość bieżnika 5.0 mm od 1 grudnia do 31 marca na osiach napędowych i osi kierowanej, ale nie na osiach naczepy. Dopuszczalne na osiach napędowych w warunkach zimowych. Szwajcaria Brak. Brak. Brak. Turcja Od 1 grudnia do 1 kwietnia + warunki zimowe (obowiązywanie może zostać przedłużone o dodatkowy miesiąc, jeżeli wymagają tego warunki pogodowe) M+S i/lub 3PMSF na obu osiach lekkich pojazdów dostawczych i minibusów M+S i/lub 3PMSF na osiach napędowych pojazdów ciężarowych, holowników, cystern i autobusów, z bieżnikiem o minimalnej głębokości 4 mm. Dopuszczalne, ale nie jako alternatywa dla opon zimowych. Ukraina Brak. Brak. Łańcuchy dopuszczone wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem. Wielka Brytania Brak. Brak. Brak.

Utrudnienia w ruchu przez imigrantów między Calais i Dover − jak uniknąć problemów

W związku z ekspansją uchodźców próbujących przedostać się przez kanał La Manche, przewoźnicy borykają się z wieloma problemami. Najczęściej chodzi o opóźnienia w transporcie spowodowane koniecznością dłuższego niż zwykle oczekiwania na promy i pociągi oraz ryzyko wtargnięcia imigrantów do pojazdu. Obie kwestie mogą skutkować dla przedsiębiorców i kierowców wysokimi sankcjami oraz opóźnieniem w dostawie ładunku. W tekście podpowiadamy, jak się bronić przed negatywnymi konsekwencjami tych zdarzeń.

Tachograf trzeba sprawdzić czasem częściej niż co 2 lata

Pytanie: Moje ciężarówki są wyposażone w tachografy analogowe. Wiem, że powinienem oddawać tachografy do kontroli co 2 lata. Czy zdarzają się sytuacje, w których należy zrobić to częściej? Jakie?

Sąd powinien zareklamować usługi poczty, gdy nie dotarła jego przesyłka

Jeżeli strona twierdzi, że nie otrzymała awizo przesyłki wysłanej przez sąd, to sąd powinien wystąpić z reklamacją do poczty. Tak orzekł NSA.